ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

ترانکینگ و داکت شبکه چیست؟ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

آواتار کاربر
کاربر
16 شهریور 1399
امتیاز بدهید

ترانک یا ترانکینگ چیست؟

به طور کلی در ساختمان سازی یکی از کارهای پر اهمیتی که اعمال می شود، سیم کشی برق ساختمان است که از تعداد کثیری سیم و کابل با ابعاد و اندازه های متفاوت جهت انجام این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکته ای که وجود دارد این است که وجود این سیم ها و کابل ها در یک فضا دردساز بوده است چراکه علاوه بر ظاهر نامناسبی که ایجاد می نمایند ممکن است در اثر برخورد اشیا یا افراد با آنها خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی ایجاد گردد به همین دلیل همواره انسان در تلاش بوده تا از روش های مختلفی همچون استفاده از انواع داکت و ترانکینگ بمنظور پنهان نمودن این عناصر استفاده کند. البته سالم ماندن آنها و آسیب ندیدنشان نیز حائز اهمیت می باشد.

لگراند فلوک - Untitled 1 e1546690704606

ترانک‌ها نوع پیشرفته‌تری از داکت‌ها هستند که علاوه بر عبور کابل و سیم از دورن آن‌ها؛ این امکان را بوجود میاورند تا از انواع پریزهای برق و شبکه و کلیدهای خاص را به صورت مستقیم بر روی بدنه‌شان پیاده سازی و نصب نمایید.

به عبارتی دیگر ترانک نوعی مخزن است که کابل کشی یا سیم کشی های برق در آن تعبیه می شوند و از آن ها نگهداری می کند یا به منظور دیگر برای محافظت از تمامی کابل ها در برابر آسیب های محیطی و فیزیکی  از ترانکینگ استفاده می شود. همچنین با کمک ترانکینگ قادر خواهید بود به سیم کشی ها خیلی راحت بیفزایید. در روش های سنتی اجرای سیم کشی در مکان مورد نظر کار سختی بود چرا که انعطاف پذیری کافی نداشتند و تغییر یا افزودن به آن به راحتی امکان پذیر نبود، اما امروزه با کمک ترانکینگ این مشکلات برطرف شده است.

لگراند فلوک - 266508 90625fe0 b387 477f 9257 d79cc2df5b52

مزایای ترانکینگ لگراند:

ترانکینگ لگراند یکی از بهترین گزینه‌ها جهت پیاده‌سازی شبکه‌های ساختار یافته است. ترانک‌ها دارای مقاومت مناسبی هستند و با توجه به ساختنارشان، در بسیاری از مواقع در مقابل حریق نیز آسیب نخواهند دید.

جنس ترانک لگراند از PVC قوی و مقاوم بوده که در بعضی از انواع آن ABS می‌باشد که در برابر حریق و آب نیز محکم است. از مزایای اصلی ترانکینگ ماژولار بودن آن می باشد. این ویژگی به ما اجازه می‎دهد؛ به راحتی مسیر عبور کانال و جای پریزها و کلیدها را تغییر دهیم. ترانکینگ به دلیل برخورداری از ویژگی هایی  نظیر ضد حریق بودن، پارتیشن بندی، مقاومت بیشتر نسبت به داکت ها پیشرفته ترند و برتری بیشتری دارند.

هر کدام از متعلقات ترانکینگ لگراند کاربرد خاص خود را دارند، همان طر که اشاره شد پارتیشن یکی از اجزای ترانکینگ است که مسیر عبور سیم های برق، کابل های شبکه و سایر سیستم ها را از هم جدا می‌کند. کاربرد استفاده از ترانکینگ در حقیقت تقسیم بندی و مدیریت سیم وکابل های ساختمانی می باشد و یکی از خصوصیات ترانک ها این است که پریز برق، تلفن و شبکه در آن جایگذاری می شود این ویژگی باعث کامل بودن و نظم در زیر ساخت ها می شود.

ترانکینگ لگراند

به دلیل اینکه اندازه داکت لگراند کوچک است از ویژگی پارتیشن برخوردار نیست و تنها برای قرار دادن سیم ها و کابل ها از داکت استفاده می شود. به عبارتی می توان با استفاده از انواع این محصولات علاوه بر نظم بخشیدن به سیستم سیم کشی و پنهان کردن یا خارج کردن آنها از دید عموم، در عین حال از تجهیزات برقی ساختمانی نیز محافظت نمود تا در اثر برخورد اشیا و افراد با آنها آسیب نبینند.

از مزایای دیگر ترانک لگراند این است که در انتهای ترانک ابزاری برای وصل کردن و بست وجود دارد همچنین شامل اجزایی همچون: سه راهی، زاویه داخلی و خارجی است که باعث نصب و راه اندازی آن در کم ترین زمان ممکن می شود.

ساختمان ترانکینگ دارای بخش های زیر می باشد:

  • سه راهی
  • تنه
  • درب
  • زاویه تخت
  • زاویه داخلی و خارجی
  • کادر ماژول و قطعات اتصال

 

لگراند فلوک - زاویه تخت ترانک 50×105 لگراند

انواع ترانک ها:

 ترانک ستونی:

تنوع در ساخت ترانک ستونی بسیار گسترده است و دراکثر مواقع  در مکان های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل توجه این است که امروزه برخی از کارخانه ها قادر به تولید ترانک هایی می باشند که به صورت ضد باکتری هستند و علاوه بر این دارای حجم نا محدودی می باشند.

 ترانک دیواری:

به این خاطر که ترانک دیواری موجب افزایش زیبایی مکان مورد نظر می شود مشتریان زیادی از آن استفاده می کنند همچنین کارایی بسیار زیادی نیز دارد.

 ترانک دفنی:

از ویژگی های ترانک دفنی این است که برای سیستم های برقی که دارای فشار زیاد یا کم هستند مناسب  است.

لگراند فلوک - ground trunking2

داکت شبکه چیست؟

داکت ها در حقیقت تجهیزات الکترونیکی کانال های پلاستیکی درب داری محسوب می شوند که به جهت محافظت، حفظ زیبایی فضا و مسیر انتقال سیم ها و کابل ها از آنها استفاده می شود و از آنجا که ضد آب نیستند باید در فضاهای داخلی که در تماس مستقیم با بارندگی یا گرد وغبار نیسبکار برده شوند. از ویژگی های داکت‌ها میتوان نصب آسان، گروه‌بندی و محافظت از سیم‌ها و همچنین پوشاندن سیم‌های درهم‌تنیده را نام برد.

داکت های لگراند استاندارد موجود در بازار به صورت داکت 1، 1.5، 2، 2.5، 3 معمولی، 3 با ارتفاع کوتاه، 3.5، 4، 5، 6 معمولی، 6 پایه بلند، 9 معمولی و 9 پایه بلند تولید می شوند که هرکدام ابعاد متفاوتی دارند و می توانند برای قرارگیری تعداد مشخصی کابل یا سیم مورد استفاده قرار گیرند.

داکت های شبکه انواع مختلفی دارند و برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند به طور مثال در بسترسازی دوربین مداربسته داکت های شبکه کارآیی ویژه ای دارند و معمولا از جنس پی وی سی مرغوب می باشند.

لگراند فلوک - dwadwadwd

انواع داکت:

داکت‌ها در چهار نوع مختلف هستند:

  • داکت شیار دار که معمولا مصرف صنعتی داشته و در منازل قابل استفاده نیستند.
  • داکت پارتیشن دار که در مواقعی که تعداد سیم یا کابل‌ها زیاد است؛ کاربرد دارد.
  • داکت قرنیزی که در انتهای دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • داکت ساده که پلاستیکی بوده و شکل ظاهری آن‌ها نیز ساده می‌باشد.

تفاوت داکت شبکه و ترانک:

پیاده سازی سریع تر و راحت تر:

برای نصب و راه اندازی هر نوع زیرساختی ترانک پیشنهاد مناسبی می باشد؛ اما با توجه به تفاوت قیمت ترانک و متعلقات آن با داکت شبکه، بهتر است در مواردی از داکت استفاده نماییم. همان طور که گفتیم مزیت داکت نسبت به ترانک قیمت پایین تر و نصب و راه اندازی سریع تریآن است.

با وجود تفاوت داکت شبکه و ترانک و برتری های زیادی که ترانکینگ لگراند نسبت به داکت دارد، در بسیاری از محیط ها (به ویژه ساختمان های مسکونی) استفاده از داکت به صرفه تر و مناسب تر است.

ترانکینگ لگراند

یکپارچه سازی پریزهای شبکه، تلفن و برق:

استفاده از پریز برق، تلفن و شبکه در داخل ترانک یک مزیت به شمار می آید که به یکپارچه سازی و نظم بخشی به زیرساخت کمک می کند. با توجه به کوچک بودن سایز داکت ها این قابلیت در داکت وجود ندارد. داکت ها تنها برای عبور کابل و سیم استفاده می شوند.

متعلقات و اتصالات:

ترانک دارای متعلقاتی مانند سه راهی، زاویه داخلی، زاویه خارجی، قطعه ی اتصال و بست انتهای ترانک می باشد که به نصب و راه اندازی سریع تر و زیباتر شدن کار کمک می کند.

مقاومت:

جنس داکت و ترانک با توجه به شرکت تولید کننده کاملا متفاوت می باشد. ترانک نسبت به داکت از مقاومت و دوام بالاتری برخوردار است. ترانک در انواع مختلف نسوز و ضد آب تولید می شود که در داکت ها این قابلیت وجود ندارد. در برخی ترانک ها از موارد Super PVC جهات افزایش مقاومت استفاده می شود.

اندازه:

با توجه به سایز بندی داکت و ترانک از ترانکینگ می توان جهت مدیریت و توزیع کابل برق، شبکه و تلفن در حجم های بالا استفاده نمود. اما به دلیل سایز بندی کوچک تر در داکت ها این امکان وجود ندارد.

قیمت:

با در نظر گرفتن و ظاهر بهتر ترانک نسبت به داکت در نصب و راه اندازی زیرساخت های سازمان یافته قیمت داکت و ترانک کاملا متفاوت است؛ به صورتی که می توان گفت قیمت هر متر ترانیکنگ حدودا ۴ برابر هر متر داکت می باشد. علاوه بر این هزینه نصب و راه اندازی زیرساخت با استفاده از ترانک نیز بالاتر از داکت است.

 

لگراند فلوک - VideoCat Photo 20151115073212

مزیت هایی که ترانک لگراند نسبت به داکت دارد؟

  • از مزایای ترانکینگ میتوان به جنس پی وی سی آن اشاره نمود چراکه در برابر عوامل محیطی و فیزیکی مقاومت بسیار زیادی دارد.
  • کابل ‌ها و سیم‌ ها در آن به مدت زیادی دوام دارند و هیچ گونه آسیبی به آن ها نمی رسد.
  • به صورت همزمان می توانید سیم کشی های زیادی در آن انجام بدهید.
  • به آسانی می توان آن را کنترل و مرتب نمود.
  • همه کاربران به راحتی می‌ توانند به پریز های برق، شبکه و تلفن دسترسی داشته باشند.
  • در برابر ضربات و دیگر عواملی که باعث زدگی یا پوسیدگی می شوند مقاوم است.
  • ترانکینگ انعطاف پذیری بسیار زیادی داراست  و به آسانی قادر به جابه جایی است و تعداد پریزها یا کلید ها  را میتوانید در آن افزایش دهید.
  • با توجه به طراحی داخلی مکان مورد نظر می توانید رنگ آن را انتخاب کنید.
  • هنگام سیم کشی مشترک نویز و نوسانات برق روی آن  تأثیر نمی گذارد.
  • دارای انواع مختلفی است.
  • قابلیت مقیاس پذیری بالا

ترانکینگ لگراند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

کابل های شبکه cat6 UTP اشنایدر دیجی لینک

کابل شبکه cat6 UTP اشنایدر دیجی لینک شرکت فرانسوی سازنده کابل شبکه اشنایدر دیجی لینک از
آواتار کاربر
کاربر
30 دی 1398
کابل فیبر نوری 4 کور دراپ

ویژگی کابل های فیبر نوری single mode 8 Core indoor

درباره ی فیبر نوری چه می دانید؟ کابل های فیبر نوری از رشته شیشه ای یا پلاستیکی استاندارد
آواتار کاربر
کاربر
07 مهر 1399
ترانکینگ سایز 105x50

مزایای استفاده از ترانکینگ ها و انواع آن ها

انواع ترانکینگ ترانکینگ ستونی از ترانکینگ‌های ستونی بیشتر در اتاق های کنفرانس،
آواتار کاربر
کاربر
01 آذر 1400
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه
preloader