ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

معرفی جامع کابل های شبکه در جهان

آواتار کاربر
کاربر
03 آذر 1399
لگراند فلوک - ezgif 2 e4538ad7652f
امتیاز بدهید

درباره ی کابل شبکه یا کابل LAN چه میدانید؟

کابل های اینترنت که معمولا با نام کابل شبکه یا کابل( LAN (Local Area Network شناخته می شوند، امروزه به طور گسترده و به عنوان محیط انتقال و به منظور ارسال اطلاعات استفاده می گردند. این کابل ها دارای انواع متفاوتی بوده که هر یک از آن ها از جنبه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.
همانطور که ذکر شد، کابل های شبکه در دسته بندی های مختلفی در بازار موجود می باشند که بر اساس مشخصه هایی که دارند، هر کدام از آن ها با یک عدد در کنار واژه cat شناخته می شوند. در برخی موارد این مشخصه ها با تغییر استاندارد و یا بهبود برخی مشخصه های کابل، ارتقا یافته و با حرف e در کنار نام کابل معرفی می شوند. با استفاده از این نام ها و مشخصه های مربوط به هر کدام از این کابل ها، به سادگی می توان کابل مناسب برای انجام کار مورد نظر را انتخاب کرد.

یکی از علل تفاوت کابل های شبکه سرعت انتقال دیتا و پهنای باند در آن هاست که با استفاده از واژه کتگوری کابل های شبکه از یکدیگر متمایز می شوند. سرعت و پهنای باند یک کابل Cat6 از یک کابل Cat5e بیشتر است. علت این امر بالا رفتن تعداد پیچش زوج های کابل شبکه Cat6 نسبت به Cat5e است. به زبان ساده تر هرچه تعداد پیچش سیم ها به دور یکدیگر در هر زوج بیشتر باشد، کابل از سرعت و پهنای باند بالاتری برخودار است که در عکس فوق نیز آن را به شما نشان داده ایم. شرکت های سازنده دائماً توصیه می کنند که نصابان شبکه هنگام اتصال کیستون ها به کابل مراقب پیچش زوج های کابل باشند و حتی به همین علت امروزه نسل های جدیدی از کیستون ها را وارد بازار کرده اند که نیاز نیست تا کوچک ترین تغییری در زاویه پیچش زوج ها انجام شود. در زبان انگلیسی به “زوج به هم تابیده” اصطلاحاً (Twisted Pair) گفته می شود.

 

کابل زوج به هم تابیده

کابل های زوج به هم تابیده (Cable Twisted Pair ) رایج ترین نوع کابل های شبکه هستند که ما هر روزه با آنها سروکار دارم و از آنها برای اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر یا دستگاه های شبکه به سوئیچ ها و روترها از آنها استفاده می کنیم. همین کابل هایی که هر روز در منازل خود از آنها استفاده می کنیم کابل های زوج به هم تابیده یا UTP نام دارند. دلیل نام گذاری این کابل ها به زوج به هم تابیده این است که این کابل ها از چندین رشته سیم که به یکدیگر بافته شده اند تشکیل می شوند.

سوکتی که در این کابل ها استفاده می شود RJ45  نام دارد. کابل های زوج به هم تابیده بر اساس پارامترهایی مانند تعداد سیم هایی که داخل هر کابل بکار رفته، میزان تابیدگی سیم ها و روکش های مختلفی که برای آنها بکار رفته تقسیم بندی می شوند. جنس این کابل ها اکثرا از مس بوده و به همین دلیل به کابل های مسی نیز معروف بوده و شناخته می شوند.

کابل شبکه cat6 SFTP نگزنس تست فلوک

 

انواع کابل شبکه تابیده شده از لحاظ مقاومت در برابر نویز:

کابل های کنونی Twisted-Pair از لحاظ ساختار به دو دسته کلی UTP و STP تقسیم بندی می شوند. کابل های STP یا شیلددار کابل هایی هستند که به منظور کاهش تداخل الکترومغناطیسی (EMI) یا همان نویز، در آن ها از شیلد استفاده شده است. کابل های twisted-Pair کنونی از 4 زوج به هم تابیده شده تشکیل شده اند. کابل های شبکه بر اساس نوع شیلد به کار رفته به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در ادامه کابل های UTP و انواع مختلف کابل های STP را بررسی خواهیم کرد:

کابل های شبکه UTP: کابل هایی که در آن ها از هیچ گونه شیلد یا فویلی استفاده نشده است.

کابل های شبکه STP: در این کابل ها به دور هر کدام از زوج ها یک شیلد قرار دارد. این شیلد معمولاً از یک بافته شده بسیار نازک (Braid Screen) تشکیل شده است.

کابل های شبکه FTP یا F/UTP: در این نوع کابل شبکه به دور همه زوج ها یک فویل کلی پیچیده شده است ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.

کابل های شبکه S/UTP: کابل هایی که یک شیلد Braid Screen یا بافته شده کلی دور همه زوج ها پیچیده شده است ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.

کابل های شبکه SF/UTP یا SFTP: کابل هایی که دور چهار زوج آن هم شیلد Braid Screen و هم فویل وجود دارد ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.

کابل های شبکه S/FTP: کابل هایی که یک شیلد Braid Screen کلی دور همه زوج ها پیچیده شده است و یک فویل دور هر یک از زوج ها را پوشانده است.

کابل های شبکه F/FTP: کابل هایی که دور هر زوج تابیده شده آن و همچنین دور تمام زوج ها فویل پیچیده شده است.

کابل های شبکه U/FTP: کابل هایی که دور هر زوج تابیده شده آن یک فویل قرار دارد اما هیچ فویل یا شیلدی کلی تمام زوج ها را نپوشانده است.

کابل های شبکه U/UTP: همان کابل های شبکه UTP هستند که شامل هیچ شیلد یا فویلی نیستند.

 

کابل شبکه شیلددار و بدون شیلد

یکی دیگر از نکاتی که قبل از معرفی انواع کابل لن لازم است به آن اشاره شود، بررسی کابل‌های شیلددار و بدون شیلد است. همانطور که اشاره شد، 8 رشته سیم به دو صورت دو به دو، در هم تنیده شده‌اند که این ویژگی در تمام کابل‌های شبکه وجود دارد. برخی از نسل‌های کابل لن، به صورت شیلددار (STP) و بدون شیلد (UTP) تولید و عرضه شده‌اند. در حقیقت در کابل‌های شبکه شیلددار، یک روکش مضاعف در درون کابل وجود دارد که باعث می‌شود نرخ تداخل سیگنال در کابل لن، کاهش پیدا کند. در تصویر زیر، تفاوت کابل‌های شبکه شیلددار و بدون شیلد قابل مشاهده است.

دلایل استفاده از کابل شبکه شیلد دار

یشتر شبکه های کابلی یا به صورت توکار یعنی از داخل دیوار کابل کشی میشود یا به صورت روکار که یکی از بهترین راه حل های کابل کشی روکار استفاده از ترانک و داکت می باشد. در بعضی مواقع در کنار کابل کشی شبکه، کابل کشی برق نیز انجام می شود، در این زمان ما نیازمند کابلی هستیم که بتواند جریانات الکتریکی و مغناطیسی که برق بر روی کابل ما می گذارد را خنثی کنیم یعنی از افتادن نویز بر روی کابل شبکه جلوگیری کنیم پس در این موارد باید از کابل شبکه شیلد دار بسته به فشار قوی و ضعیف بودن نوع جریان، از کابل استاندارد و مورد نیاز این شرایط استفاده کنیم. در کل روکش های شیلد آهنی و فویل از ایجاد نویز در کابل شبکه جلوگیری می کند.

لگراند فلوک - Untitled 15

کابل شبکه cat6 UTP محصول لگراند با تست فلوک

کابل Cat6 Utp Legrand یک کابل بسیار با کیفیت و پرقدرت در بازار کابل های شبکه ایران جایگاه خود را در بین سایر کابل های شبکه باز کرده و در میان سایر کابل ها زبانزد خاص و عام به شمار می رود. برند LEGRAND مدت های زیادی است که در ایران شروع به فعالیت نموده و از دیرباز نگاه ها را به سوی خود جلب نموده است.

کابل شبکه لگراند Cat6 UTP از کابل های Twisted Pair یا زوج به هم تابیده محسوب می شود که از 4 زوج سیم به هم تابیده شده تشکیل شده است. این کابل دارای استاندارد Cat6 است که از سرعت های تا 1 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند 250 مگاهرتز پشتیبانی می کند و از پرفروش ترین کابل های شبکه در بازار ایران است.

کابل Cat6 Utp Legrand از نظر فنی در پروژه های شبکه به جرات می توان گفت دارای بالاترین راندمان رضایت مشتری محسوب می شود ، البته نمی توان این کابل را بهترین کابل شبکه خطاب کرد ولی با توجه به قیمت و کیفیت پر فروش ترین و پرطرفدار ترین کابل شبکه در ایران شناخته می شود.

کابل شبکه لگراند Cat6 UTP با روکش LSZH از نوع قرقره ای است که طول هر رول آن 305 متر است. رنگ این کابل آبی است و از ویژگی های مهم آن این است که دارای ضمانت گذراندن تست فلوک می‌باشد. کابل‌های لگراند با تمامی شبکه‌‎ها سازگار است اما بهتر است در شبکه‌هایی استفاده شود که از تجهیزات شبکه لگراند استفاده می‌کنند، زیرا بیشترین سازگاری را با این تجهیزات دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زاویه تخت ترانک 80 لگراند -پارت نامبر 10767

زاویه تخت لگراند ترانکینگ نوعی محفظه یا کانال درب دار با سطح مقطع مستطیلی شکل می باشد که
آواتار کاربر
کاربر
21 بهمن 1398
کابل فیبر نوری 4 کور دراپ

ویژگی کابل های فیبر نوری single mode 8 Core indoor

درباره ی فیبر نوری چه می دانید؟ کابل های فیبر نوری از رشته شیشه ای یا پلاستیکی استاندارد
آواتار کاربر
کاربر
07 مهر 1399
انواع ترانکینگ

انواع ترانکینگ

ترانکینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ قبل از این که به بحث انواع ترانکینگ بپردازیم بهتر است
آواتار کاربر
کاربر
19 مرداد 1401
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه
preloader