ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

پچ پنل چیست؟

آواتار کاربر
کاربر
31 شهریور 1401
لگراند فلوک - download 1
امتیاز بدهید

پچ پنل چیست؟

پچ پنل در یک شبکه محلی  (LAN) یک مجموعه سخت افزاری است که برای اتصال و مدیریت کابل‌های  ورودی و خروجی استفاده می شود. یک پچ پنل راهی برای سازماندهی کابل است و امکان اتصال انعطاف‌پذیر به سخت‌افزار شبکه واقع در مرکز داده یا رک را فراهم می‌کند. پچ پنل‌ با نام‌های Patch bay، patch field یا jack field نیز شناخته می‌شود.
پانل‌ را می توان در قفسه‌های استاندارد صنعتی 19 یا 23 اینچی نصب کرد. مجموعه سخت افزاری پچ پنل شامل پورت‌های خالی در یک طرف و یک نقطه پایان در طرف دیگر است.

پچ پنل ها چگونه کار می کنند؟

پورت‌های پچ پنل به گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که کابل‌های مسی، فیبرنوری یا کواکسیال را در مرکز داده  قرار دهند. در یک شبکه سازمانی، یک پچ پنل به عنوان نوعی تابلوی برق ثابت عمل می‌کند که از کابل‌ها برای اتصال کامپیوترهای شبکه در یک شبکه LAN و به خطوط خارجی، از جمله اینترنت یا سایر شبکه‌های گسترده استفاده می‌کند.

پچ پنل‌ها معمولاً در رک‌های شبکه نصب می‌شوند و معمولاً از 1U تا 2U از فضای قفسه را اشغال می‌کنند. 1U معادل 1.75 اینچ فضای عمودی قفسه است. پچ‌کوردها پورت‌های پچ پنل را به پورت‌های سوئیچ شبکه متصل می‌کنند که اتصالات پورت دائمی را به سوئیچ ایجاد می‌کند.

پچ پنل

انواع پچ پنل

پچ‌پنل‌ را می‌توان بر اساس تعداد پورت‌های موجود دسته‌بندی کرد که پنل‌های ۴۸ پورت، ۲۴ پورت و ۱۲ پورت از رایج‌ترین آن‌ها هستند. متداول ترین انواع پچ پنل عبارتند از:
جفت پیچ خورده مسی: این پانل‌ها برای انواع رده‌های کابل‌های جفت پیچ خورده مسی مانند کابل‌های Cat5E، Cat6، Cat6A و Cat7 طراحی شده‌اند. نوع پچ پنل‌ تا حدود زیادی به کابل‌هایی که به رک یا مرکز داده میآیند، بستگی دارد.
پچ پنل فیبرنوری: این نوع پانل امکان طبقه بندی و سازماندهی کابل‌های فیبرنوری تک حالته و دو حالته را فراهم می‌کند.

انواع پچ پنل از لحاظ محافظ پچ پنل UTP و SFTP

بسته به نوع محیطی که شبکه در آن احداث می‌شود، پچ پنل‌های خاصی طراحی شده است.
برای محیط‌های اداری معمولی، از پچ پنل‌ UTP استفاده می‌شود. دراین نوع پچ پنل‌ها کیستون‌ها بدون محافظ هستند با این حال، اگر شبکه در محیط عملیاتی مثلا در یک کارخانه تولیدی با سطوح بالاتر تداخل الکترومغناطیسی احداث شده باشد، تداخل خارجی می‌تواند بر عملکرد پیوند تأثیر منفی بگذارد. بنابراین بهتر است از پچ پنل‌ دارای محافظ (SFTP) استفاده شود. کیستون‌های این نوع پچ پنل دارای محافظ است.

 LOADED  یا  UNLOADED

اصلی‌ترین تفاوت این دو در این است که کیستون‌های پچ پنل‌های Loaded  از قبل نصب شده‌اند ولی در پچ‌پنل‌های UNLOADED کیستون ها نصب نشده‌اند. و پورت‌ها خالی اند.
یا به عبارت دیگر پچ پنل از پیش بارگذاری شده دارای کانکتورهای از پیش نصب شده هستند. پچ پنل‌های سنتی (بدون بار) معمولاً دارای سوراخ‌های خالی هستند که می‌توان کانکتورها را قبل یا در حین استقرار در آن نصب کرد. از این رو گاها گفته می‌شود پچ پنل های سنتی انعطاف پذیرترند چراکه می‌توان انواع کسیتون‌های دلخواه را روی آنها نصب کرد. شکل زیر یک نمونه پچ پنل بدون بار را نشان میدهد.

پچ پنل  UNLOADED

مزایای پچ پنل‌

پچ پنل‌ها یکی از تجهیزات مهم مرکز داده به شمار میآیند. استفاده از پچ پنل مزایای زیادی دارد که ارزش سرمایه گذاری را دارد.  در ادامه  به برخی از این مزایا اشاراتی می‌کنیم.

مقیاس پذیری – پس از نصب پچ پنل، می‌توانید به راحتی دستگاه‌های جدید را بدون نیاز به اجرای کابل‌‎های جدید به صورت سرتاسری اضافه کنید.
باعث نظم کابل‌ها می‌شود – این امکان استفاده از کابل پچ کوتاه تر را فراهم می کند. از پانل، یک فیبر نوری یا سایر اتصالات با ظرفیت بالا به شبکه بعدی یا اینترنت اجرا می شود.

ارزان – پچ پنل‌ها از این جهت که هیچ عملکردی جز تسهیل انتقال داده‌ها را انجام نمی‌دهند، دستگاه‌های «هوشمند» محسوب نمی‌شوند. بنابراین برای خرید این تجهیزات نباید هزینه زیادی پرداخت کنید. این نوع تجهیزات کار سازماندهی کابل‌ها و تسهیل کارها را برعهده می‌گیرند و می‌توان تا حدود زیادی در وقت و هزینه‌های دیگر صرفه جویی کرد.

تعمیر و نگهداری آسان تر – اگر زمانی نیاز به اجرای کابل آزمایشی، تست پورت، یا انجام هر کار تعمیر و نگهداری رایج دیگری داشته باشید، با وجود پچ پنل می‌توان این کار را سریعتر انجام داد.

پچ پنل‌ها یکی از قدیمی‌ترین انواع تجهیزات فنی هستند که هنوز هم محبوب هستند این وسیله با طراحی و عملکرد بسیار ساده  به بهبود سازماندهی و عملکرد یک مرکز داده یا تقریباً هرمحیط دیگری کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

کلید و پریز ماژولار

کلید و پریز ماژولار | انواع | راهنمای خرید

امروزه کلید و پریز صرفا برای روشن/خاموش کردن وسایل برقی استفاده نمی‌شوند، برندها و
آواتار کاربر
کاربر
29 آبان 1401
لگراند فلوک - schneider cat6 1 800x800 93818 zoom 281 1

معرفی کابل های شبکه cat6 UTP اشنایدر اکتاسی

کابل شبکه cat6 UTP اشنایدر اکتاسی یکی از برندهای زیر مجموعه‌ های شرکت اشنایدر است و
آواتار کاربر
کاربر
30 دی 1398
متعلقات ترانکینگ

ترانکینگ لگراند : راهکاری جامع برای مدیریت کابل‌های شبکه

ترانکینگ لگراند یکی از پرکاربردترین تجهیزات شبکه است که برای مدیریت کابل‌های شبکه
آواتار کاربر
کاربر
30 شهریور 1402
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه
preloader