ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

آشنایی با فیبرنوری

آواتار کاربر
کاربر
02 آبان 1401
لگراند فلوک - fiber optics
امتیاز بدهید

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری به فناوری اطلاق می شود که اطلاعات به صورت پالس‌های نور در امتداد فیبر شیشه‌ای یا پلاستیکی منتقل می‌شود. کابل‌های فیبر نوری به دلیل پهنای باند و سرعت انتقال بالایی که ارائه می‌دهند، پرطرفدار هستند. فیبرنوری برای انتقال داده در مسافت‌های بالا کارایی بالایی دارند.

فیبرنوری چگونه کار می کند؟

فیبر نوری داده‌ها را به شکل ذرات نور – یا فوتون – هستند در بستر یک ماده شفاف -که اغلب شیشه است- عبور می‌دهد . اساس کار هسته و روکش هر کدام دارای ضریب شکست متفاوتی هستند که نور ورودی را در یک زاویه خاص خم می کند.

در مرد کابل فیبرنوری این طور است که هنگامی که سیگنال های نوری از طریق کابل فیبر نوری ارسال می شوند، به دنبال فرآیندی به نام انعکاس، از هسته و روکش در یک سری پرش‌های زیگزاگی منعکس می شوند. سیگنال های نوری به دلیل متراکم تر بودن لایه های شیشه ای با سرعت نور حرکت نمی کنند،  حدود 30 درصد کمتر از سرعت نور حرکت می‌کنند.

گاهی اوقات در فواصل دور فیبرنوری به تکرارکننده‌هایی برای تجدید یا تقویت سیگنال نیاز دارد. این تکرارکننده‌ها سیگنال نوری را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند و پس از پردازش سیگنال الکتریکی مجددا داده‌ها را به صورت سیگنال نوری، بازسازی و ارسال می‌کنند.

لگراند فلوک - fiber optic1

نگاهی دقیق تر به کابل فیبر نوری.

انواع فیبرنوری

فیبرنوری تک حالته

در این نوع فیبر نوری فیبر قطر هسته کمتر است و بیشتربرای کاربردهای مسافت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوچک بودن قطر هسته با  تضعیف را کاهش می دهد که کاهش قدرت سیگنال است. دهانه کوچکتر نور را به یک پرتو منفرد جدا می کند و مسیر مستقیم تری را ارائه می دهد و سیگنال را قادر می سازد مسافت بیشتری را طی کند.

فیبر تک حالته همچنین پهنای باند بسیار بالاتری نسبت به فیبر چند حالته دارد. منبع نور مورد استفاده برای فیبر تک حالته معمولاً لیزر است. فیبر تک حالته معمولاً گرانتر است زیرا برای تولید نور لیزر در دهانه کوچکتر به محاسبات دقیق نیاز دارد.

فیبرنوری چند حالته

فیبر چند حالته برای مسافت‌های کوتاه‌تر استفاده می‌شود، زیرا دهانه بزرگ‌تر هسته سیگنال‌های نور را قادر می‌سازد تا در طول مسیر بازتابیده و بیشتر منعکس شوند. قطر بزرگتر اجازه می دهد تا چندین پالس نور از طریق کابل در یک زمان ارسال شود. با استفاده از این قابلیت میتوان چندین پالس نور را در یک زمان از فیبرنوری عبور داد ولی در این نوع فیبرنوری احتمال از دست دادن سیگنال، کاهش یا تداخل بیشتر است. برای ایجاد پالس نور درفیبر نوری چند حالته معمولاً از یک LED استفاده می‌کنند.

مالتی پلکسی با تقسیم طول موج متراکم (DWDM) چیست؟

مالتی پلکسی با تقسیم طول موج متراکم (DWDM) به منظور افزایش پهنای باند شبکه‌های فیبر موجود استفاده می‌شود. به این معنی که سیگنال‌های داده از منابع مختلف را روی یک جفت فیبر نوری ترکیب کنیم، در این صورت جداسازی کامل جریان‌های داده حفظ می‌شود.

لگراند فلوک - FVPNKKUIGZJ41Y5

تفاوت فیبر نوری و کابل‌های مسی

کابل های مسی برای سال ها انتخاب سنتی برای ارتباطات راه دور، شبکه و اتصالات کابلی بودند. اما با گذشت زمان، فیبر نوری جایگزین رایجی شد. اکثر خطوط راه دور شرکت های تلفن در حال حاضر از کابل‌های فیبر نوری برای ایجاد ارتباط یا اینترنت ساخته شده‌اند.

فیبر نوری به دلیل پهنای باند بالاتر و سرعت بیشتر، اطلاعات بیشتری نسبت به سیم مسی معمولی دارد. از آنجایی که شیشه الکتریسیته را هدایت نمی‌کند، فیبر نوری در معرض تداخل الکترومغناطیسی قرار نمی گیرد و تلفات سیگنال به حداقل می‌رسد.

 کاربردهای فیبر نوری

فیبرهای نوری و به دلیل اندازه کوچک و وزن سبکی که دارند مورد مناسبی برای کاربردهای نظامی و پزشکی هستند. و از طرف دیگر چون از تداخلات الکترومغناطیسی تاثیر نمی‌پذیرند و در انتقال داده سرعت و پهنای باند بالایی ارائه می‌دهند. در شبکه های پرسرعت کامپیوتری و اینترنت پرسرعت کاربرد وسیع پیدا کرده‌اند.

خرید فیبرنوری

اکثر کسانی که به خرید فیبرو کابل فیبرنوری روی میآورند به خاطر مزایایی چون مزایایی چون امکان غوطه ورشدن در آب، عدم اثرپذیری از امواج الکترومغناطیسی  و نویزمحیطی، ظرفیت بالا در انتقال داده، سرعت و پهنای باند بالایی که ارائه می‌دهد، قوی‌تر، نازک‌تر و سبک‌تربودن نسبت به سایر بسترهای انتقال داده، عدم نیاز به نگهداری یا تعویض مکرر است.

قیمت فیبرنوری

فیبرهای نوری امروزی قادر هستند داده‌ها را تا حداکثرسرعت 10 گیگابیت بر ثانیه منتقل کنند. به طور معمول، با افزایش ظرفیت پهنای باند فیبر نوری، قیمت آن نیز بالا می‌رود.

قیمت فیبرنوری با توجه به مزایایی که ارائه می‌دهد منطقی به نظرمیرسد. اگر فکر می‌کنید سرعت و ظرفیت در شبکه و اینترنتی که که استفاده می‌کنید بسیار مهم است، استفاده از فیبرنوری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

لگراند فلوک - ezgif 2 e4538ad7652f

معرفی جامع کابل های شبکه در جهان

درباره ی کابل شبکه یا کابل LAN چه میدانید؟ کابل های اینترنت که معمولا با نام کابل شبکه یا
آواتار کاربر
کاربر
03 آذر 1399
لگراند فلوک - 10 20 30m 800x800 1 1

معرفی پچ کورد cat6 SFTP

تعریف پچ کورد پچ کورد شبکه یکی از تجهیزات اساسی پسیو شبکه محسوب می شود که بمنظور اتصال
آواتار کاربر
کاربر
02 اسفند 1398
لگراند فلوک - network cable 1 1

معرفی انواع کابل شبکه

پس کابل ها رسانه‌ای هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات از دستگاهی در شبکه به
آواتار کاربر
کاربر
13 خرداد 1400
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه
preloader