ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

فیوز مینیاتوری، راه حل حفاظتی

آواتار کاربر
کاربر
03 آذر 1401
امتیاز بدهید

لوازم برقی جزء لاینفک زندگی مدرن امروز شده اند. از چراغ‌ها و فن‌های گرفته تا دستگاه‌های لوکس مانند مایکروویو همگی با برق کار می‌کنند.   رایج‌ترین مشکل مدارها سرریز جریان است. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی برا محافظت از دستگاه ها و ثابت نگهداشتن مدار استفاده میشود؟ فیوز مینیاتوری قطعه‌ای کوچک است که وظیفه آن حفاظت از وسایل برقی در برابر نوسانات جریان است.

فیوز مینیاتوری چیست؟

قطع کننده مدار مینیاتوری (MCB) یک کلید الکتریکی است که به طور خودکار مدار الکتریکی را در شرایط غیرعادی یا اضافه بار قطع می‌کند. یکی از مزایای استفاده از فیوزهای مینیاتوری این است که با قطع جریان دوباره با زدن کلید میتوان جریان را وصل کرد ولی در بسیاری از فیوز ها این امکان وجود ندارد و شما مجبورید کل فیوز را تعویض کنید.

انواع فیوز مینیاتوری

فیوزهای مینیاتوری از لحاظ مقاومت در برابر حداکثر جریانی که می‌توانند تحمل کنند، دسته‌بندی می‌شوند. هنگامی که بارگذاری جریان ایده آل شکسته شد، مدار به طور خودکار قطع می شود.

تقریباً شش نوع مختلف فیوز مینیاتوری وجود دارد که عبارتند از A، B، C، D، K و Z ولی در بازار ایران نوع B، C کاربرد بیشتری دارد. در فیوز مینیاتوری نوع A وقتی جریان عبوری از فیوز 2 تا 3 برابر جریان نامی باشد، فیوز قطع شده و اجازه عبور جریان را نمی‌دهد پس می‌توان گفت آستانه تحمل فیوزهای نوع A دو تا سه برابر جریان نامی است. از آنجایی که این نوع فیوز به اتصال کوتاه بسیار حساس است، برای دستگاه‌های نیمه‌هادی کاربرد دارد. در نوع B وقتی که جریان فعلی به 3-5 برابر جریان نامی برسد، قطع می‌شود.

بهترین نوع فیوز مینیاتوری برای لوازم خانگی، نوع C است. این نوع زمانی که جریان 5-10 برابر بیشتر از حد معمول باشد، فعال می‌شود. فیوز مینیاتوری نوع D مقاومت بالایی دارد زیرا می‌تواند تا 10-20 برابر نرخ فعلی جریان را تحمل کند.

بنابراین یک بریکر 16 آمپری نوع D در صورتی که جریان بین 160 تا 320 آمپر برسد قطع می‌شود. اگر به دنبال قطع کننده مدار برای دستگاه‌هایی با بار جریان راه انداز بالا مانند موتور هستید، نوع D انتخاب ایده آلی است.
نوع k هشت تا دوازده  برابر شارژ اولیه را تحمل می‌کند و برای دستگاه‌هایی با بار حجیم مناسب است.

 انتخاب فیوز مینیاتوری

اکنون که در مورد انواع فیوزهای مینیاتوری آگاهی پیدا کردید، باید نوعی که مناسب دستگاه خانگی شماست، انتخاب کنید. قبل از انتخاب نوع فیوز، دانستن جزئیات فنی دیگر بسیار ضروری است. ابتدا بررسی کنید که دستگاه شما با چه ولتاژ و فرکانسی کار می‌کند، مثلاً AC یا DC است. در مرحله بعد، به ویژگی‌های بار و جریان آغازین توجه کنید.

به‌علاوه، ببینید آیا ویژگی‌های اضافی مانند تنظیمات دستی یا خودکار و تأییدیه‌های ایمنی وجود دارد یا خیر. گاهی اوقات، شرایط عملیاتی مانند دما، خوردگی و تشعشع هم ممکن است به انتخاب صحیح فیوز مینیاتوری کمک کند.

 فیوز مینیاتوری در صنعت

فیوز مینیاتوری عمدتا برای حفاظت مداوم اتصالات الکتریکی در مصارف خانگی و صنعتی استفاده می‌شود. صنایع عمدتاً با ماشین آلات زیادی کار می‌کنند که هرکدام بار جریان اولیه زیادی هستند.

در این حالت، فیوزهای مینیاتوری نقش مهمی در جلوگیری از فوران ناگهانی بارهای الکتریکی و آسیب ایفا می‌کنند در نتیجه با محافظت در برابر آسیب، عمر مفید دستگاه‌ها را افزایش می‌دهند. توصیه می شود از فیوزهای مینیاتوری در تاسیسات الکتریکی برای محافظت از خود و تجهیزاتتان در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده کنید.

شما می‌توانید از فیوزهای مینیاتوری به عنوان یک مکانیسم ایمنی موثر در صنایع بزرگ و کوچک استفاده کنید. بیشتر تجهیزات صنعتی به منبع تغذیه تقریباً 30 کیلو آمپر نیاز دارند. در چنین حالتی، باید استفاده از فیوزهای قدیمی را کنار بگذارید. MCB ها با بهینه سازی جریان انرژی در تنظیمات تجاری و حفظ کارایی نصب و کاربردها کمک می‌کنند.

فیوز مینیاتوری لگراند

لگراند از دسته برندهایی است که هم در تولید محصولات کاربردی و هم در تولید محصولات محافظتی بسیار خوب عمل کرده است. انواع فیوز های مینیاتوری لگراند در محدوده 6 تا 63 آمپری کار می‌کنند از این رو برای انواع کاربردها مناسب‌اند.

فیوز مینیاتوری تیپ C در کاربردهای صنعتی مثل حفاظت از موترو و الکتروموتورها و تیپ B برای کاربردهای خانگی و حفاظت از دستگاه‌های مسکونی به کار برده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سوئیچ‌ها و ایجاد ارتباطات محلی

مقدمه در قسمت قبلی، با روترها آشنا شدیم و نقش اساسی آنها در ارتباطات شبکه را مورد بررسی
آواتار کاربر
کاربر
09 مرداد 1402
لگراند فلوک - unnamed 1 1

کابل شبکه cat6 SFTP لگراند تست فلوک

تعریف کابل شبکه کابل شبکه یکی از تجهیزات پسیو شبکه و از پر کاربردترین ملزومات برق شبکه
آواتار کاربر
کاربر
26 مهر 1400
لگراند فلوک - چیست 1 e1627047276275

کیستون شبکه چیست؟

کیستون چیست؟ در ساخت یک شبکه، تجهیزات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیستون شبکه،
آواتار کاربر
کاربر
25 خرداد 1400
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه
preloader