ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

انواع عایق بندی کابل شبکه : تفاوت کابل utp با sftp

آواتار کاربر
کاربر
08 اردیبهشت 1402
لگراند فلوک - download
امتیاز بدهید

تفاوت کابل UTP با SFTP

برای درک فرق کابل شبکه utp با sftp بهتر است ساختار و عایق‌بندی کابل شبکه را بررسی کنیم. در ادامه با چند نوع ساختار کابل شبکه آشنا خواهیم شد. بدین صورت تفاوت کابل UTP با SFTP را بهتر درک خواهید کرد.

 انواع کابل شبکه از لحاظ ساختار

UTP: Unshielded Twisted Pair,UTP این نوع کابل هیچ ساختار محافظ ندارد و تنها یک لایه پوشش لاستیکی  به عنوان روکش از زوج سیم ها در برابر ضربه محافظت می‌کند. این نوع کابل نسبتاً ارزان و قابل انعطاف است و به عنوان ساده ترین نسخه کابل جفت پیچ خورده به حساب میآید. تنها محافظی که می‌توان برای این کابل تصور کرد پیچش‌هایی است که جفت سیم‌ها دارند. هر چه نرخ پیچش بیشتر شود، مقاومت کابل در برابر نویز بیشتر می‌شود.

نویز مسئله مهمی است و روی کیفیت داده اثر می‌گذارد. اصلی‌ترین تفاوت کابل UTP با SFTP در این است که قدرت نویزگیری در کابل SFTP بیشتر است. اگر کابل UTP این خاصیت را ندارد به معنی این نیست که کابل بدی است بلکه این کابل باید در کاربرد خود (محیط‌های فاقد نویز) استفاده شود.

تفاوت کابل UTP با SFTP

 

SF/FTP: زوج سیم‌های به هم تابیده دارای فویل و کل زوج سیم‌های دارای فویل و شیلد محافظ
این کابل حداکثر محافظت در برابر RFI/EMI را با ارائه می‌کند، تداخل بین زوج سیم‌ها و بین کابلی در این کابل کمترین مقدار است.

همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید تمام زوج سیم‌ها توسط فویل محافظت می‌شوند. یعنی ساختار این نوع کابل به صورتی است که فویل هم زوج سیم‌ها و هم کل کابل را در بر می‌گیرد و شیلد محافظتی نیز کل زوج سیم‌ها را در بر می‌گیرد. تفاوت کابل UTP با SFTP در وجود همین لایه‌هاست. البته همین امر باعث ایجاد تفاوت می‌کند. نقطه ضعف این نوع کابل مقاومت کمتر در برابر تداخل خارجی و تابش بیشتر کابل به محیط اطراف است.

لگراند فلوک - SFFTP Cable

S/FTP: هریک از زوج سیم‌های به هم تابیده دارای فویل، کل زوج سیم‌ها در یک شیلد محافظ
در این نوع کابل مانند F/FTP، زوج سیم‌های به هم تابیده، قبل از اینکه با یک شیلد انعطاف‌پذیر و در عین حال از نظر مکانیکی قوی پیچیده شوند، در یک نوار فویل پیچیده می‌شوند. فویلی که روی زوج سیم‌های به هم تابیده قرار می‌گیرد به کاهش تداخل زوج سیم‌هایی که در کنار هم هستند و تداخلات بین کابل‌های مجاور کمک می‌کند.

لگراند فلوک - SFTP Cable

نقطه ضعف کابل‌های دارای محافظ

نقطه ضعف کابل‌های دارای محافظ، گران‌تر بودن آن نسبت به انواع دیگر عایق‌های کابل است. به کار بردن فویل و شیلد محافظ در ساختار کابل، هزینه به همراه خواهد داشت و این هزینه معمولاً دو برابر UTP است. این نوع کابل فقط در شرایط خاص استفاده می‌شود.

F/FTP: کل زوج سیم‌ها فویل‌شده هستند و زوج سیم‌های به هم تابیده هرکدام فویل شده
این نوع کابل دارای یک محافظ فویل کلی است درحالیکه  نوار فویل به دور هرکدام از زوج سیم ها نیز قرار دارد. این کابل‌ها شبیه کابل‌های F/UTP هستند، ساختار کابل به گونه‌ای طراحی شده است که کابل را در برابر تداخلات زوج سیم‌های مجاور، سایر کابل‌ها، RFI و EMI محافظت کند.

SF/FTP: کل زوج سیم‌ها دارای قیطان و فویل‌شده هستند و زوج سیم‌ها نیز دارای فویل هستند.

این کابل با ارائه حداکثر محافظت در برابر RFI/EMI، تداخل داخلی و خارجی، دارای یک محافظ قیطانی کلی و محافظ فویل است، این درحالی است که با زوج سیم‌ها دارای نوار فویل جداگانه هستند. این نوع کابل به دلیل قیطان و اتصال به زمین، بهترین سطح محافظت در برابر تداخل  بهتر را فراهم می‌کند.

لگراند فلوک - download 9

سخن پایانی

اصولا تفاوت ساختار کابل‌های شبکه باعث ایجاد انواع مختلفی از کابل می‌شود. با چند نمونه از این ساختارها آشنا شدیم که دو نوع مهم آن SFTP و UTP است. تفاوت کابل UTP با SFTP در ساختار عایق آنهاست. در واقع وجود عایق باعث ایجاد تفاوت‌های کارکردی در این دو نوع کابل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زاویه تخت ترانک 80 لگراند -پارت نامبر 10767

زاویه تخت لگراند ترانکینگ نوعی محفظه یا کانال درب دار با سطح مقطع مستطیلی شکل می باشد که
آواتار کاربر
کاربر
21 بهمن 1398
لگراند فلوک - PVC WEB Thumbnail

ترانکینگ (Trunking) در شبکه‌ها: مفهوم، اهمیت و کاربردها

مقدمه در دنیای شبکه‌ها و ارتباطات، ترانکینگ (Trunking) یک مفهوم مهم و بسیار رایج است که در
آواتار کاربر
کاربر
15 آبان 1402
کابل شبکه cat6 FTP نگزنس دارای تست فلوک

معرفی کابل شبکه cat6 FTP نگزنس دارای تست فلوک

کابل شبکه cat6 FTP کابل شبکه نگزنس Cat6 FTP  یک کابل چهار زوجی از گروه CAT6 با روکش PVC محصولی از
آواتار کاربر
کاربر
30 دی 1398
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه
preloader