ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

راهنمای پچ کورد

آواتار کاربر
کاربر
28 آبان 1401
امتیاز بدهید

پچ کورد چیست ؟

پچ کابل (یا پچ کورد) کابل‌هایی هستند که برای اتصال موقت یا دائمی تجهیزات شبکه استفاده می‌شوند. تفاوت پچ کورد با کابل در این است که برای ایجاد اتصالات در دوسر پچ کورد  کانکتورهای RJ45 وجود دارد، (به جز کابل‌های Cat7a که به کانکتور GG45 نیاز دارند)

رایج ترین استفاده کابل پچ اترنت، اتصال کامپیوتر به تجهیزات مهم شبکه است. یک طرف آن به یک جک شبکه در دیوار یا به روتر یا سوئیچ وصل می‌شود و سردیگر به پورت اترنت کامپیوتر وصل می‌شود. پچ کورد همچنین برای اتصال دستگاه‌ها در یک شبکه کوچک مانند اتصال مودم به روتر یا اتصال روتر و سوئیچ استفاده می‌شوند.

پچ کورد شبکه

انواع پچ کورد شبکه

انواع پچ کورد از لحاظ نویزپذیری

پچ کابل بدون محافظ

این نوع پچ کورد فاقد روکش و لایه محافظتی است. اگر پچ کابل بدون محافظ (U/UTP) را انتخاب می‌کنید، محدودیت طول در آن پررنگ‌تر می‌شود – چراکه در اینجا کیفیت انتقال به طور قابل توجهی به طول بستگی دارد اما همیشه آنها را از کابل‌های برق دور نگه دارید.

پچ کابل دارای محافظ

با کابل‌های تک محافظ (S/UTP)، نوارهای مسی واقع در زیرغلاف پلاستیکی از تداخل محافظت می‌کنند. جایگزین دیگری برای کابل‌های تک شیلد کابل‌های FTP هستند که جفت سیم‌ها محافظت می‌شوند. ما مدل‌هایی با محافظ دوگانه (S/STP یا S/FTP) را توصیه می‌کنیم که در آن قیطان مسی از هسته محافظت می‌کند.

انواع دسته بندی پچ کورد

دسته‌بندی‌هایی که در کابل شبکه اترنت دیده می‌شود، در مورد پچ کورد نیز صادق است. پچ کوردها دارای دسته بندی cat5, cat5e, cat6, cat6a, cat7,cat7a هستند. در این میان cat6 پراستفاده‌ترین پچ کورد است.

لگراند فلوک - images 4

انتخاب پچ کورد مناسب

برای انتخاب پچ کورد مناسب،  مورد شبکه و اتصال اطلاعات کافی کسب کنید

برای شبکه‌هایی که از کابل مسی استفاده می‌کنند، دانشتن نوع دسته بندی کابلی که در شبکه مورد استفاده قرار میگیرد بسیار مهم است. اگر شبکه از کابل شبکه cat6، cat6A، cat7…  استفاده می‌کند باید پچ کورد مناسب با آن را تهیه کرد. تا حداکثر انطباق صورت بگیرد. این عوامل برای شیلد و عایق نیز صدق میکند اگر کابلهایی که در شبکه استفاده میشود از نوع کابل‌های UTP است بهتر است انتخای پچ پنل نیزاز نوع UTP باشد.

به همین ترتیب، اگرکابل شبکه، فیبرنوری است، باید ازنوع فیبر (تک مد یا چند حالته) و کلاس آن (OM1, OM2…, G652D)    آگاهی داشته باشید .

طول پچ کوردی که انتخاب می‌کنید باید با توجه به حفظ شعاع خم و عدم ایجاد استرس در کانکتورها باشد. تا حد امکان مسیر پچ کورد را آزاد بگذارید. حفظ سلامت پچ کورد باید در اولویت باشد چراکه ممکن است منجر به آسیب و خرابی کابل و کانکتور، خطاهای انتقال، عملکرد بد و خرابی شبکه شود.

پچ کورد

خودتان پچ پنل نسازید، بسیاری از مشکلات ناشی از کابل‌های پچ بد است

از تولید دستی پچ پنل به اجتناب کنید و همیشه پچ کابل‌هایی که در کارخانه‌ای تولید میشوند خریداری کنید. کابل‌های پچ اتصالات مهمی چون اتصال بین رایانه شخصی و تجهیزات مهمی مانند سوئیچ شبکه را برقرار می‌کنند. پچ کابل‌هایی که در کارخانه تولید می‌شوند تحت شرایط دقیق و کنترل‌شده و برای اطمینان از پارامترهای عملکرد انتقال قابل اعتماد و سازگار ساخته شده‌اند. این پچ کابل‌ها تست شده و عملکرد صحیح آنها تضمین شده‌است.

کابل‌های پچ بی‌کیفیت، ضعیف و آسیب‌دیده اغلب باعث بروزمشکلات ثانویه در شبکه می‌شود و روند انتقال داده را با مشکل مواجه می‌کنند. همچنین کابل‌های ضعیف به تضعیف سیگنال و افزایش تداخل کمک می‌کنند.

از برندی که کابل خودرا خریداری کردید، پچ کورد بخرید

پچ‌کوردها را از همان تولیدکننده‌ای که کابل و سخت‌افزار اتصال را تولید می‌کند، یا از تولیدکنندگانی که برای ارائه کابل، پچ‌کورد و سخت‌افزار اتصال سازگار با یکدیگر همکاری کرده‌اند، خریداری کنید. اغلب تولیدکنندگان و برندهای برتر تولیدات خود برای سازگاری هر چه بیشتر توسعه می‌دهند.

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

شاید مهم‌ترین تفاوت پچ کورد و کابل شبکه اندازه آنها باشد.استفاه از کابل‌های شبکه در طول‌های بلند بسیار متداول است ولی در مورد پچ پنل این طور نیست. پچ کورد بیش‌تر در اندازه‌های زیر دو متر استفاده می‌شوند. پچ کورد نیم‌متری، یک و دو متری متداول‌ترین اندازه‌ پچ کورد است.

کابل‌های پچ از کابل هادی رشته‌ای ساخته شده‌اند تا انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. کابل رشته‌ای تا 20 درصد تضعیف بالاتری نسبت به کابل هادی جامد دارد، برای جبران این تضعیف طول پچ کورد محدودیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اتصال به اینترنت: نقش مودم‌ها در ارتباط شبکه با جهان بیرون

در این قسمت از سری مقالات آموزشی تجهیزات شبکه، به تجهیزاتی به نام مودم‌ها خواهیم
آواتار کاربر
کاربر
14 مرداد 1402
کابل cat6 SFTP LSZH نگزنس تست فلوک

آشنایی با کابل شبکه cat5 SFTP نگزنس

کابل شبکه cat5 SFTP نگزنس در شبکه های محلی از کابل به عنوان یک محیطی جهت انتقال و ارسال
آواتار کاربر
کاربر
30 دی 1398

ترانک لگراند چیست؟ مشخصات ترانک 105 و 150 لگراند

 ترانک چیست؟ ترانک یکی از ادوات یا به عبارتی یکی از تجهیزات پسیو شبکه محسوب می شود که از
آواتار کاربر
کاربر
06 شهریور 1399
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه
preloader