ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

هرانچه باید در مورد ترانکینگ بدانید

آواتار کاربر
کاربر
06 خرداد 1401
امتیاز بدهید

 ترانکینگ چیست؟

محفظه ای برای نگهداری کابل ها از جنس فلز یا پلاستیک که شبکه و برق کشی مورد استفاده قرار میگیرد.

مهم ترین مزایای ترانکینگ

بالا بردن انعطاف پذیری شبکه: همیشه شبکه نیاز به تغییرات دارد گاهی نیاز است بعد از اتمام پیاده سازی شبکه در مسیر کابل کشی های شبکه پریز اضافه کرد یا انشعاباتی ایجاد کرد. ترانکینگ و متعلقاتی که دارد. این گونه کارهای را آسان میکند.

جلوگیری از آسیب به کابل ها: گاها دیده شده که کابل ها در مسیر رفت  و آمد قرار  میگیرند. شبکه در مسیر و محیط هایی با شرایط بدی قرار دارد. مثلا زیرزمین یا گلخانه یا کارخانه، در این صورت اگر از ترانکینگ استفاده شود خطرآسیب به کابل ها به حداقل میرسد.

زیباسازی : شبکه با کابل کشی فراوان همراه است. سازمانی را در نظر بگیرید که تمام کابلها روی زمین رها شده اند یا بدتر از آن به طورجداگانه به دیوار نصب شده اند. در این صورت چهره خوبی به سازمان نخواهد داد.

ترانکینگ

 انواع ترانکینگ از لحاظ کاربرد

ترانک ابزاری است که برای جمع کردن سیم و کابل های شبکه مورد استفاده قرار میگیرد هدف اصلی آن ایجاد ایمنی و جمع کردن کابل ها در یک محفظه برای جلوگیری از آسیب به کابل هاست. این ابزار در اندازه های مختلف عرضه میشود و با توجه به کاربرد های مختلف شبکه انواع مختلفی دارد سه نوع دفنی، ترانکینگ دیواری، ترانکینگ ستونی عرضه میشود

ترانکینگ دیواری: ترانکینگ هایی که به دیوار متصل میشود از این نوع است.

ترانکینگ دفنی : مناسب کاربردهای توکار، سیستم های فشار قوی و ضعیف است. این ترانک در کاربردهای کف زمین مورداستفاده قرار میگیرد جنس ان از ورق گالوانیزه است که در برابر رطوبت بسیار مقاوم است.

ترانکینگ ستونی: این نوع ترانک به علت خصوصیت ویژه ای که دارد در کنفرانس های و مکان های پارتیشن بندی مورد استفاده قرار میگیرد. محصول بسیار کاربردی است که بین کف زمین و سقف فیکس میشود و کابل ها بین سقف و زمین منتقل میشوند.

انواع ترانکینگ از لحاظ جنس

ترانکینگ فلزی: محفظه ای به شکل مستطیلی یا لوله ای با جنس فلزی که نوع استیل یا گالوانیزه عرضه میشود که د ر کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

ترانکینگ

ترانک های پلاستیکی: محفظه ای به شکل مستطیلی یا لوله ای با جنس پلاستیک، پی وی سی که برای محیط های مختلف مناسب است.

 

فرق اصلی داکت، ترانکینگ، مجرا (conduit)

داکت  ترانک هردو وسیله ای هستند که برای جمع و جور کردن وهدایت کابل های شبکه مورد استفاده قرار میگیرند ولی متعلقات در داکت تعرف نمیشود.

ترانکینگ  دارای اندازه های مختلفی عرضه میشود و جنسهای مختلفی نیز دارد.
ورق گالوانیز، پلاستیک پی وی سی، ترانکینگ  هایی از جنس استیل ویا دیگر الیاژها.

ترانکنیگ ها در اندازه های مختلفی عرضه میشوند. تقریبا میتوان گفت ان قدر تنوع اندازه در آنها زیاد است که کمتر شبکه ای وجود دارد که نیازش را نتوان با این تنوع اندازه برطرف کرد. داکت و مجرا این خصوصیت دارندارند.

در بسیاری از موقعیت ها مثلا کارخانه ها یا گلخانه ها که شرایط ویژه ای آب و هوایی وجود دارد یا لازم است شرایط ایمنی خاصی لحاظ شود داکت پاسخ گو نیست.

یک کارخانه را در نظر بگیرید. در مسیر کابل های یک کارخانه همواره باید تدابیر ایمنی وجود داشت باشد باید درمسیر این کابل کشی ها پریز و کلید مناسب نصب شود. باید مسیر کابل کشی به گونه ای باشد که بتوان سایر کابل ها را نیزتا حد امکان از مجرای کابل شبکه عبور داد.

یک محیط گلخانه با محدودیت هایی که دارد درنظر بگیرید گاهی لازم است شبکه به صورت دفنی از زیر عناصری که در محیط وجود دارد عبود داده شوند. این الزامات و محدودیت ها توسط داکت و مجرا تامین نمیشود.

تراک هم به دیوار چسبیده میشود و هم باز باید با آن را با پیچ و متعلقاتدیگر به دیوار یا زمین دریل کرد.

ترانک در انواع رنگ ها عرضه میشود و با زیبایی ساختمان ها بسیار سازگار است.

به طور کلی داکت در کابل کشی های ساده ای که بعدا نیازی به تغییر در آن نباشد بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

متعلقات ترانکینگ چیست؟

زاویه داخلی و زاویه خارجی: هر ساختمانی انحناهایی دارد این انحناها اگر در مسیر کابل کشی ها قرار بگیرد. کار کابل کشی را دشوار میکند ولی اگر ازاین متعلقات استفاده کنیم دیگر مشکل چندانی پیش نمیاید. در این حالت اگرکابل ها از جایی رد شوند که مجبور باشیم آنهارا خم کنیم میتوانیم ترانک را نیز طوری طراحی کنیم که از گوشه ها عبور کند. هر گونه خمش و یا زاویه نود درجه ای که در مسیر به وجو میاید. مشکلی در روند کابل کشی شبکه ایجاد نخواهد کرد.

ترانکینگ

چیزی که ترانکینگ را خاص کرده است همین متعلقات است.
درپوش انعطاف پذیر: این درپوش روی محفظه قرار میگیرد ومانند در روی کابل هاست با این تفاوت که بسیار نرم و انعطاف پذیر است.
مسدود کننده: وقتی مسیر ترانکینگ پایان میابد بهتر است برای جلوگیری از ورود جوندگان یا هر گونه آسیب پذیری دیگر درپوش قرار داشته شود.
انشعابات: عمدتا یک مسیر اصلی کابل ها وجود دارد و کابل ها هر کدام از این مسیر اصلی خارج شده و وارد تجهیزات شبکه میشوند. در ترانکینگ این انشعابات در قالب سه راهی تعبیه شده است.

کارد ماژول: شاید بتون گفت یکی ازبهترین متعلقات مربوط به ترانک کارد ماژول است. گاها در مسیر کابلها نیاز میشود که پریز یا کلیدی قرار گیرد. در اینصورت است که از این متعلقات استفاده میکنند تا در مسیر کابلها بتوان کلید و پریز قرار داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

کابل فیبر نوری multi mode 12 Core In/out

کابل فیبر نوری multi mode 12 Core In/out چه مشخصاتی دارد؟

  کابل های شبکه از 4 زوج سیم نازک بهم تابیده تشکیل شده اند که اصطلاحا به آنها twisted pair
آواتار کاربر
کاربر
10 آبان 1400

فیوز مینیاتوری، راه حل حفاظتی

لوازم برقی جزء لاینفک زندگی مدرن امروز شده اند. از چراغ‌ها و فن‌های گرفته تا
آواتار کاربر
کاربر
03 آذر 1401

پچ کورد cat6 UTP نگزنس دارای تست فلوک

پچ کورد cat6 UTP یکی از عامل های مهم در قسمت های شبکه پچ کورد است که میتواند کارکرد شبکه را
آواتار کاربر
کاربر
16 بهمن 1398
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • SKU
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • Availability
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • Attributes
  • Custom fields
مقایسه
preloader